yok klik klik

24 April 2012

Vitamin C rasa oren

Assalammualaikum


Minggu lepas aku pergi klinik lagi, demam untuk kali kedua mungkin dalam bulan ni.
sejak akhir2 ni asyik kena demam je, aku pun pelik.
antibody dalam badan aku ni dah habis ape ?? erghh.. -_-
masuk2 bilik doktor, macam biasa lah kan, check ape yang patut.
dah nak keluar, doktor tu cakap..

doktor : saya bagi awak ubat antibiotik, batuk, demam okay :)
aku      : ouh, okay2, *angguk2 kepala.* tapi kan doktor, boleh tak bagi saya Vitamin c ?
doktor : awak nak buat apa Vit C ? *sambil sengih2.*
aku      : haa ?? *eh?! aku salah mintak ubat ke ? blur sekejap aku depan doktor tu. 
             doktor tu plak still tesengih.*  ermm, ermm, takde lah saya asyik demam je,
             tu yang nak Vit C.
doktor : okay2, boleh. *still tesengih*



aku keluar bilik doktor tu memang pelik lah. asal doktor tu tesengih aku mintak Vit C?
betol lah kan Vit C untuk kuatkan antibody. tapi kenapa doktor tu tesengih2. 
hmmmm, sampai sekarang aku tak tau kenapa doktor tu tesengih2.


dapat2 je ubat, aku tengok doktor tu bagi Vit C secoet je. tak lepas untuk sebulan.
apsal dia bagi aku sikit sangat. 2 , 3 hari habis dah..
ke patutnye aku kena cakap, "doktor saya nak Vit C sebotol, cukup untuk sebulan" -.-
at last, aku beli Vit C lain kat farmasi.
dah seminggu aku pergi klinik, demam dah baik. tapi skang tinggal batuk dengan sesema.
dah seminggu jugak aku tak dapat menghidu, bernafas dengan betol. seksa giler.
ade tips ape2 tak camne nak hilangkan batuk berkahak dengan sesema ?

p/s: Ya Allah, jauhkanlah aku dari sebarang penyakit. amin...


17 comments:

blogtilldrop said...

kena bebanyak exsesais kot...semoga ceria selalu pas ni

Anisa Hang Tuah said...

get well soon dear!

jeely jelly said...

exercise ? erghh. haha, ok! time kasih.

adan said...

semoga cepat sehat tuan blog :)

Al Kisah said...

cianya, get well soon.. g jog.. keluarkan peluh..

ieda said...

ekekekk paling suke ..

loor x sihat rupenya .. get well soon , jgn lupe makan ubatt !!
batuk dan selsema memang payah nak baik , lambat .. kena banyak minum air masak dear .. ;)

lely shuhada said...

jaga makan paling penting !

Mra Mastura said...

kalau batuk kahak mra xsure. tp sllu batuk, mak bagi makan madu + perah limau kasturi tu.. satu sudu makan je. jgn cmpur air.. :))

get well soon yawww! :D

jeely jelly said...

@Mra Mastura oo, mcm tu pun selalu buat jugak. tp kdg2 bekesan kdg2 tak. hehe. time kasih mra :)

Zul Fattah said...

take ur time n get well soon..!!

mie said...

amalkan gaya hidup yang sihat..
jaga pemakanan..
jaga tubuh badan..
ehehehee

~eZmALiZa~ said...

semoga anda sehat selalu dan ceria...hehhee...sakit tu penghapus dosa.... :)

Suhami Ahmad said...

skrg ni musim x menontu kan...atok aritu baru lopeh domam

jomsantaisekejap said...

selalunya sy makan ubat doktorlah kalau sakit, tapi kalau tak baik jugak batuk, biasanya sy akan minum air asam jawa yg pekat... kadangkala, ada jugak sy buat petua org dulu2, sesudu kicap cair diperah dengan limau nipis pekat... get well soon ye yana

YOUsoF said...

Kekadang bacan kita ni luar nampak sihat. Tapi dalam kita tak tau.. Syukurlah kau dah makin cergas..

Ubat batuk kelapa laut pun elok untuk hilangkan batuk dan kahak.


Tetiba teringat seksa masa baru² lepas eksiden tu. Lebih kurang seminggu susah nak bernafas gua hidung. Mulut pulak rapat ikat besi. Paling seksa masa nak tidur.. SubhanAllah.. Syukur dah makin sihat sekarang..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ala kesiannya.. minum madu

@YUNID@TI said...

mkn ubat tau... kne abiskan ubat yang doktor bg... lepas tu.... kalau tak baik jugak kene g klinik balik...