yok klik klik

19 May 2011

korang ada nenek tak

assalammualaikum..


aku tak tahu lah ape nak jadi dengan aku nie..
bile ade depan mate, kite buat bodoh je..
bile dah tak ada, baru rasa menyesal..


korang rase aku nie jahat tak ? hmm
macam nie ..
aku selalu bertekak dengan nenek aku..
aku bukan jenis yang penyabar..
tak suka kene suruh..
tak suka orang marah aku, bebel2 dekat aku..


korang pun tau kan orang tua macam mane..
semalam, nenek aku leh bebel cakap aku buat ape tido lambat sangat..
dia cakap lagi aku tido pukul 4.30,
padahal aku tido pukul 3 lebih je..
aku lawan lah balik aku cakap,
kite tido kol 3 lebih lah, ish. bukan kite kacau orang lain pun tido lambat2 nie.
tapi, aku cakap dengan nada tinggi (lagi pun nenek aku tak berapa dengar,
so kene cakap kuat2)
pastu nenek aku cakap balik
jangan lah tengking2 nenek, aku cakap je kat kau. bla..bla..bla...
aku balas balik.. tibe2 nenek aku leh nanges. hmm
(tapi nenek aku memang selalu nanges, kalau tengah duduk2 pun die boleh nanges.
selalu die nanges kalau teringatkan arwah ayah aku)
semalam nenek aku tak tegur2 aku pun.. hmm

tapi harini die dah tegur..
kadang2 aku fikir balik..
macam derhaka plak..
tp tu lah, susah nak explain..
kalau korang serumah dengan aku maybe korang tau macam mane..

tapi kadang2 kalau die cakap aku buat bodoh je.
lebih baik aku diam dari aku lawan kan..
baek aku sakit hati dari die yang sakit hati..
ade jugak aku terfikir..
macam mana lah kalau nenek aku tak ade nanti.
mesti aku akan rase kehilanagn..hmm
mungkin aku akan rase menyesal..
so, sekarang aku tengah cube untuk bersabar dan buat bodoh je kalau die membebel..


bukan aku tak sayang nenek aku..
tapi tu lah..
aku jenis yang suke melawan..
ermm.. entah lah. susah nak cakap..
tapi, nenek aku lah orang yang paling aku sayang !
die selalu backup aku kalau aku kene marah.
tadi aku tenung muke die lame2..
kesian aku tengok die..
aku tak sanggup kalau die dah tak ada nanti ..
mmg tak sanggup..
ya Allah kau panjangkan lah umur nenek aku. amin...


p/s:hargai setiap insan yang korang sayang semasa dia hidup

12 comments:

Anisa Hang Tuah said...

nis dah tade nenek :'(

FrOgGie gEnerAtioNs said...

mak cik,ak xde nenek teringin gile nk ad nenek..mehla ak pinja,m nenek kay seminggu ke?heheh..

Nabilah Abu Touhar said...

cik jelly jgn nakal2. babap kang! hehee

Aefa Aerisya said...

xde nenek :(

ieda said...

dikkk ko memang jahat :)
x baik tau .. bila dah x der , nanti adik akak teringat2 kata2 dan leteran dia .. adakalanya kita kena letak diri kita dlm diri dia .. x der org yg berleter sbb x suke .. dia sayangkan kita sbb tu dia leterkan kite ..

mcm nie , kalau dia bising2 buat lah sesuatu yg boleh buat dia x bising .. place ur self at her side dan cube buat apa yg adik buat skrg .. adik marah tak ?? soo simple kan .. nanti dah kawin dah ada anak sure akan tahu .. :))

now kalau dia marah2 peluk2 dia kuat2 cakap kat dia .. jgn lah marah nenek .. adikkk sayang nenek :) sure dia x marah .. dah lumrah org tua .. dia nak kita memanjakan dia instead of uu dimanjakan olehnya .. same goes to ibu bapa kita .. sbb kita akan tua .. kena ingat tuu .. :) what u do u get back !! :))

YanaMIB said...

org tua berleter sbb syg..kita yg muda ni melwn sbb marah..klu syg nenek jgn la melawan dh..sok kita dh tua cucu kita wat cemtu lak kt kita..kesian kt diri sendiri jugak..huhu~

smoga awk boleh trus sabar dgn nenek awk ye =)

cunndaa said...

lorh syg...jgn la cam gitu...
cunndaa law ngn nenek, ckp mcm pijak semut pun tak mati...
bukan nk bangga diri, tapi cunndaa mmg mcm tuu....

so, kena sabar lah ye..org tua memang mcm tuu...
walau kita sakit hati ngn die, tp tak salah kalau kite bermulut manis depan die...semata2 nk jaga hati die...

sabar ye sayang....

EmanTheHalia said...

hurm cian lak nenek nanges huhu dah2 sabr je pasni k? jadi memahami hehe

nelly said...

Nenek Nelly dah tak ada ~

Suhami Ahmad said...

atok setuju...ada orang kat luar sana tu tak merasa pun ad nenek....kita yang ada ni kena hargai =)

najat said...

sabau je lah! kau ni! ish3

YOUsoF said...

Tak elok buat camtu Yana.. Memang lebih baik diammm je daripada melawan kita mana tau ntah dia lebih sensitif dari kita cuma tak nampak je..



Teringat kat arwah atuk ngan nyai.. Al-fatihah.